lördag 18 september 2010

Det är med att rösta...

... blir mer och mer viktigt för varje gång. Kanske beror det på att jag blir mer och mer vuxen för varje gång. Dock känns det inge längesen vi röstade sist, men inte ens Lisen fanns då... Inte konstigt att jag vuxit en del sen dess!

Men imorgon är det alltså dags igen. Har den senaste veckan sett en hel del debatter och läst lite i diverse tidningar för att försöka sätta mig in i det hela och bestämma mig för vilket parti som ska få min röst. Förut, måste jag erkänna, att jag röstat lite på rutin, men nu känns det viktigt att faktiskt se till sakfrågor gå efter dom. Debatten i svt igår var jättebra tycker jag, speciellt de sista minuterna då partierna fick 1 min var att tala för sitt parti. Annars handlar det ju bara om Alliansen eller De rödgröna, men man måste ju faktiskt rösta på ett parti. Har nu kommit fram till att jag är blå i vissa frågor, men röd i andra. Det gör det hela hemskt svårt att bestämma sig. Ska jag då gå på att jag gillar Sahlin sådär bra och att jag tycker att de rödgröna känns lite spretiga och skulle behöva 4 år till för att jobba ihop sig och då kanske (s) kan hitta nån ny partiledare. Eller ska jag gå på att Alliansen är väl ihopjobbade och att det ju faktiskt funkat i 4 år, trots sjukförsäkringsmissar. (Vad gäller den tror jag att när man gör en så omfattande förändring så kommer det ta tid innan den fungerar i sin fullhet. Deras ursprungstanke är bra, men det faller alldeles för många människor emellan...) Reinfeldt har ju oxå funkat, han är en stabil och trygg man, men jag gillar´n sådär ändå.

Svårt val imorgon, har ännu inte bestämt mig. Förhoppningsvis får jag en snilleblixt på vägen till vallokalen! =)

1 kommentar:

Sophy sa...

Vi tänker nog lite lika tror jag =)
Jag känner precis lika som dig när det gäller dom röd/gröna, för det första så tror jag att Mona Sahlin är på tok för svag och tafatt för att klara av att styra Sverige, hon ligger inte under mina favoriter direkt! Jag ser det som så att jag tycket att alliansen a
har klarat dessa fyra år strålande trots finanskris! Hade dom inte stramat åt kring "bidragsfusk" och liknande hade vi kanske inte klarat krisen...däremot anser jag att dom behöver hitta en bättre lösning när det gäller dom utförsäkrade...alltså dom utförsäkrade som verkligen hamnar i klistret, dom som är riktigt sjuka och faktiskt inte KAN arbeta! Det är dom människorna som handlar i kläm, dock har det ju även fört något gott med sig om man ser till alla som bidragsfuskat!! Jag har ialla fall bestämt mig för att rösta på Alliansen, förmodligen blir det på Fp eller C, där måste jag fundera lite mer först...men jag tänker ialla fall ge dom 4 år till! Hoppas du kommer fram till vad du vill! =)