onsdag 28 november 2007

Redovisning och avslöjande fakta

Sådär ja, då var det väl dags för mig att återkomma här.

Till att börja med kan ja ju redovisa prokejtet "Väck inte det barn som sover". Det har fallit ganska väl ut. Men hu va det var svårt i början att inte väcka henne, om jag ska vara riktigt ärlig går jag fortfarande och petar på henne när jag tycker hon ska vakna. Men oftast får hon sova till hon vaknar. Under den första tiden av projektet sov hon till 5 varje natt och vaknade inte förräns 9-10. Det gjorde ju att alla mattider försköts och hon hoppade över ett mål mat. Men nu är vi tillbaka i gamla vanor igen (4 & 8). Skönt! Jag kände mig som en riktigt dålig mamma när hon missade ett mål mat per dag, trots att hon åt var 4:e timme som vanligt... Idag var vi på vårdcentralen för en efterkontroll efter förlossningen och då passade jag på att gå ner på bvc och vägde och mätte henne själv, bara för att jag var nyfiken. Hon vägde 4150 g och var 55 cm lång. Så att hon missat några mål mat den senaste veckan har nog inte gjort så mycket, som tur är...!


Nu till utmaningen vi fick av Sundholms att skriva 6 okända saker om oss själva...

  1. Jag har salt på gurka och tomat på mina mackor. Detta trodde jag var något helt normalt tills Elina upplyste mig om att så inte var fallet...
  2. När jag sjunger sånger i huvudet bokstaverar jag dom som att jag skrev dom på mobilen. T9 är givetvis på!
  3. När jag ska sova vänder jag på mig i en viss ordning. Börjar på vänster sida, vidare till höger sida med armen under huvudet, på höger sida med armen nere och i värsta fall, om jag inte somnat än så vänder jag mig till vänster igen med armen under huvudet. Ligger jag fortfarande vaken är det bara att börja om igen...
  4. Innan jag lägger mig i sängen måste lakanet vara sträckt, utan knövel och täcket nerskakat så det inte är 1 dm påslakan utan täcke högst upp. Täcket måste även ligga rätt väg. Annars kan jag inte sova!
  5. När vi planerat något vi ska göra och det sen blir inställt kan jag bli så vansinnigt besviken att jag har svårt att ta mig upp igen. Vill absolut inte göra något annat än det och blir det inte av kan jag lika gärna ligga i sängen och kolla in i väggen...
  6. Jag har väldigt lätt att döma ut mat innan jag ens smakat det. Ett ex. Johan ville ha klimp i köttsoppan, men jag vägrade. Klimp, BLÄ!!! Då kommer Johan med de smarta frågorna: Vet du vad det är? och Har du smakat? Svaret blir oftast nej på båda...
Ja, hoppas jag kunnat underhålla er lite med dessa fakta... Johan kommer med en egen lista senare.
Nu är min dotter less så nu ska vi in i sången och dansens värld en stund. =)

Adjö!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på er uppe i kylan!!
Jag brukar också ha salt på tomaten, både när ja äter den på smörgås och om jag bara äter den som den är! Dessutom brukar ja kunna skära av en bit gurka och äta på, tillsammans med Aromat! Mmm yammie!! Så såådär jätteonormal tycker ja inte att du är..=) De där med att bokstavera sångerna däremot, de skulle ja kanske kalla lite onormalt..haha..=) Annars känner jag igen mig själv riktigt bra i dina punkter!! Simon skakar och sträcker oftast lakan och täcke han också..själv e ja ofta så trött när ja lägger mig att ja inte bryr mej..haha!
Ser framemot att läsa Johans lista sen!!
Sjung o dansa nu!! Så hörs vi!!

Många kramar till er härliga familj!!

Marlene sa...

Tänkte bara säga att jag alltid läser eran blogg. Man skulle kunna kalla det för att tjuvlyssna/titta på erat liv. Men det är bara för att jag är nyfiken och vill veta hur ni har det. Jag borde ju ha ringt er och meddelat om vilken dag jag skulle komma i veckan, men det blev lite mycket så jag kanske kan skjuta på det ett tag. Men så fort jag har tid över så ska jag baka en kaka till er och komma med den. Ni har möjlighet att önska er favoritkaka om ni vill, hör bara av er så fixar jag det. Ha det gott och fortsätt att vara dem ni är för ni är helt fantastiska! Kram Marlene

Magdalena sa...

Utmaning punkt 5. Åhh, Hanna!!! Vad skönt och höra att någon mer kan bli helt lack och låg om något man bestämt sen innan inte blir av...! Pelle har nog många gånger tyckt att jag blir alldeles för "irri" när någonting blir avbokat som vi bestämt oss för. Men nu vet att jag att det i alla fall finns en till =)
Nu ska här ätas frukost, var uppe och tittade på Predikanten inatt, så morgonen blev visst lite längre än planerat (försöker ibland ta efter Johan´s "upp tidigt, fler timmar på dygnet")
Kram kram // Magda.

Anonym sa...

Kara ni! Glad att fa folja ert liv... men nu vill jag komma a pussa pa underverket! Kram fran oss i S.A

Elina och co sa...

Nää, Hägglunds. Nu får ni allt ta och uppdatera era segproppar. Kramar från edra vapendragare...