måndag 18 april 2011

Det här med skilsmässa...

Nu känner till och med jag att jag måste höja min röst i debatten. Jag är så urbota less på att samhället nästan propagerar för skilsmässa.

  1. Vi kan börja med otrohetssajten Victoria Milan. De flesta av oss har nog sett reklamen om sajten som riktar sig till gifta och samboende. "Längtar du efter passion och ömhet? Var det länge sedan du kände dig sedd, uppskattad och älskad i din relation? Vill du träffa någon som förstår dig? Eller söker du helt enkelt spänning i tillvaron? Då är Victoria Milan lösningen för dig - en trygg, anonym och spännande mötesplats som kan förändra ditt liv för alltid.De garanterar 100% anonymitet och lockar med att det är 1000-tals som redan sökt sig till dom. HUR i hela världen tänker dom? De spelar på människors olycka och det är INTE okej! Varför ska man uppmuntra till något som gör någon annan så illa och varför inte uppmuntra till att kämpa för sin relation?
  2. Läste en tidning där överskriften till en notis är följande: "Vill du gå ner i vikt? Skilj dig!" Medelålders kvinnor som skiljer sig går inte upp lika mycket i vikt som dem som fortsätter att vara gifta. Framkommer tydligen i en avhandling som Umeå Universitet gjort... 
  3. Under min föreläsning idag säger läraren att det är när man är förälskad som man ska planera skilsmässan. Då är man mycket mer benägen att dela lika och allt går mycket lättare än när man efter 10 år ska dela sakerna. Då blir tandkrämen den man diskuterar och vägrar lämna... 

Vart har det fina i kärlek tagit vägen? Varför känns det omodernt att hålla det man lovar vid vigseln, att älska varandra till livets slut? Samhället har tappat bort det och det smärtar mig oerhört. Jag och Johan gifte oss när vi var nästan 21 och 23 år. Inte för att det är frikyrkligt modernt och för att "få" ha sex, utan för att vi bestämt oss för att dela resten av vårt liv tillsammans. Vi ville då och vill fortfarande detsamma. Vi har bestämt oss för att älska varandra livet ut. Så är det bara! Därför är det oerhört viktigt att "hålla koll" på relationen, att slå vakt om kärleken. Tar man för givet att den ska hålla livet ut är det nog lätt att falla in i samhällets jargong genom att t.ex. besöka Victoria Milan. Men vårdar man kärleken och håller efter relationen genom rätt kommunikation, för att man bestämt sig. Ja då har man en klart större chans att faktiskt hålla sitt löfte. Kärlek är något man måste jobba på, det är viktigt att ibland stanna upp för att kolla status: vart befinner vi oss? var har vi varann? Genom att göra det vet jag att man förhindrar att kärleken svalnar och att man till slut gå skilda vägar.

Jag ställer mig mot det moderna. Jag ställer mig på kärlekens sida! Jag tänker leva med Johan resten av mitt liv, jag tänker älska honom genom allt vi möter. Jag tänker hålla mitt löfte som jag gav till honom, inför Gud och församlingen, för snart 7 år sedan!

Jag ska älska dig. Dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen till livets slut

7 kommentarer:

Familjen Hallman sa...

Så fint skrivet!

Anonym sa...

Haleluja och amen på det Hanna. Ni är så fina ihop. Kloka ord! /Mickan

Charlotte sa...

Amen och tack från mig! Håller fullständigt med! Ska ni till svärföräldrarna i påsk? KRAM

Elina och co sa...

Oj vad bra, heja Hanna! Mer arg Hanna åt folket!!

Love E

Sara sa...

Stämmer in i hejaklacken, bra skrivet! :)

underbaraclara sa...

HEJA HANNA! Bra talat

Therese sa...

Kan bara hålla med!!