torsdag 26 maj 2011

Trasighetsstatus och några glädjeämnen

Här följer nu en trasighetsstaus för er som är intresserade.


Med hjälp av sin nya fantastiska vän Svema-Johan har Johan nu lokaliserat problemet med denna oumbärliga maskin. Den lilla delen som ni ser överst på maskinen är en magnetventil med två elektromagneter. En av dom är trasiga och vi behöver alltså en ny sån. 700 riksdaler går en liten magnetgrej på (via Svema-Johan), känns jättekul. Dock är det ju iaf billigare än att köpa en ny och för övrigt är vi väldigt nöjd med vår diskmaskin så det är bara att punga ut. 1-2 veckors leveranstid, helt fantastiskt. Så nu är det handdisk som gäller, väldigt kul!

Vår fantastiske vän i garaget, Passaten, åkte igår iväg på verkstan för byte av bromsar. Detta skulle göra att den gick igenom besiktningen och vi kunde köra med den iaf till affärn. Väl där visade det sig givetvis att bromsoken rostat fast och ett gick till och med sönder i bryta-loss-processen. Helt fantastiskt. runt 4000 spänn kostar det att få nya sånna. Så Johan bad verkstadskillen snällt sätta dig nya bromsklossar och skivor och sen pussla ihop bilen igen. Så nu står den åter i garaget, utan besiktning. Till detta bör läggas att ena damasken och drivknuten oxå behöver en översyn. Detta sammantaget ger att vi nu är så sjukt less på detta åk att vi, med pappas ekonomiska hjälp, tänker laga det nödvändigaste billigast möjligt (skroten-delar) så att den går igenom besiktningen och sen är det adjöss och goodbye som gäller. Egentligen är den för dyr för oss att äga och går alldeles för dyrt oxå så blir det. Dock har vi ju ett lån kvar på bilen, men vi resonerar som följer. Hellre ha en bil som man kan använda och betala av gammalt lån på än att ha en bil som står i garaget och betala av lån på. Så för den lilla summa pengar vi får för Passaten tänker vi alltså köpa en annan bil. Så va det med det!

I detta ekonomiska och mateialla mörker finns faktiskt några ljusglimtar.
Igår lyckades jag springa 8,5 km på fantastiska 50 min. Är sjukt imponerad av mig själv att jag tog mig runt och jag känner till och med att jag kan öka farten nästa gång. HURRA för mig!

Idag har jag lämnat in min sista skrivrapport för terminen. Skönt skönt skönt! Nu återstår opponering på måndag sen så.... Några dagars ledigt och sen återvänder jag till Station över sommarn.

Idag har jag haft en saker-som-aldrig-blir-gjorda-dag. Jag har tvättat/putsat alla fönster och tvättat trallen på altan. Väntar på att den ska torka så jag kan olja in den. Skönt!!!

Nu måste jag sticka och hämta mina kärlekar på dagis. Hem för mellis sen tillbaka till dagis för en hel eftermiddag och lite kväll på fixarkväll. Kan bli riktigt kul!!!

Hej hej!

Inga kommentarer: