tisdag 21 oktober 2008

Bloggningskväll

Ojojoj, va här bloggas. 3:e inlägget på raken nu, men det är bra att få beta av dom. =) Nu är vi tillbaka i vardagen igen. Idag har jag och Lisen varit en sväng på Öppna Förskolan där vi inte varit sen i våras. Hon har ju fått flytta upp ett snäpp och idag var det 0-1 1/2 år. Både jag och Lisen tyckte det va så roligt! Hon sprang med bollar och kastade sig på tjockmattor och jag njöt av att inte behöva vara hemma i lägenheten med en gnällig unge. =) Träffade även en mamma från vår föräldragrupp, kul. I eftermiddag har jag pluggat och sen va vi ute hela familjen i lekparken. Lisen gungade och åkte rutchkana. När hon ledsnat på det gick vi till en vattenpöl för att hoppa lite. Hon satte sig i den och viftade och slog med handskarna i pölen så vattnet stänkte högt och lågt. Hon njöt i fulla drag. När vi kom hem märkte jag dock att det runnit in vatten i gummistövlarna och uppför benen så hon var alldeles blöt om benen, än fast hon hade galonisar. Men så kan det gå, kul va det iaf! =)
Igår fick vi reda på att Lisen inte får någon plats på förskolan från 1 dec. Troligen inte efter nyår heller så det blir till att hoppas på en tillfällig plats så när som möjligt. Har vi otur hamnar hon på Östteg, vilket ligger ganska långt härifrån. Men vårt hopp är att hon iaf ska få en plats nånstans efter jul och att hon sedan kan få börja på sitt "riktiga" dagis till hösten. Svårt detta med barnomsorg, så vuxet att rota i detta. Men vi är visst där nu så då är det bara att hugga i. Men det är knöligt...
Till sist skulle jag vilja dela med mig av ett recept på fläskkotletter som vi gjorde idag. Tro det eller ej så vart dom jättegoda. Vi lyckas aldrig med våra fläskkotletter, men nu har vi äntligen hittat hem till Jamie Oliver! =)

Fläskkotletter med timjan, citron och pesto, 4 p
1 näve timjan, repad (vi tog torkad och det gick lika bra)
salt och svartpeppar
1 vitlöksklyfta
skal och saft av 1 citron (vi tog saften av lime och det vart lika bra)
1 msk olivolja
4 fjärilskotletter eller vanliga fläskkotletter
Grön pesto

Stöt timjan i mortel tillsammans med 1 tsk salt. Tillsätt vitlöken och 1 tsk svartpeppar och blanda om. Rör i citronsaften, det rivna skalet och olivoljan. Smeta ut blandningen på kotletterna och låt stå minst 10 min.
Stek. Servera med pesto, blandad sallad och potatismos.

Kalasgott!

Detta får nog va allt för ikväll. Nu har ni iaf fått nåt att läsa! =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men hejja hejja Hanna Hägglund!!! Va du har varit duktig!!! Mycket trevligt att få läsa! =)
Jag ska väl ta och uppdatera litegrann jag också då, nu när du varit såhär duktig!!
Härligt med plaskandet i vattenpölen!! Barn ska få slaska litegrann!! Ni är uunderbara föräldrar, hoppas ni vet de!! =) Jag ska bli som er..och förhoppningsvis Simon också..haha!! =)

Ha de toppen!! Vi saknar er!! (mest dig Lisfisen!! Dina kramar!! =)

Anonym sa...

Om du tycker hon e tjock där, så skulle du se henne nu!! Den där bilden togs för en månad sedan!! Haha =) Hon kommer spricka snart! =)

Jonas sa...

Oj så ni bloggar! Här kommer en anledning att blogga ännu mer, om ni antar min utmaning alltså?!
http://blog.kurry.se/2008/10/utmanad.html