söndag 1 november 2009

En liten sjukling

Idag har vi fått en stackars liten 40-gradare här hemma. Hon vaknade i natt av att hon hostade ganska mycket och kom till oss, men varken hon eller vi kunde somna... Efter ett tag hostar hon så mycket så hon kräks lite, det värsta var att hon låg platt på rygg och fick det bak i halsen och kunde knappt andas. Tur att pappan är snabb så han la över henne på sidan så det kom ut. Detta hände tyvärr en gång till efter. Så inatt var vi vakna mellan runt 2 och 4, framför allt Johan och Lisen. De pratade, var uppe och åt, sjöng, tvättade sig osv... Här kan ni få ett liten provlyssning av en av nattens aktivitet:

Ljudfilen
(om ni inte kan spela upp filen så ladda ner VLC player. För övrigt en mkt kompetent mediaspelare som hanterar de flesta ljud- och videoformat http://www.videolan.org/vlc/)
/Johan


Som tur var fick vi iaf någon timmes sömn där på morgonkvisten! Vi drog iväg till kyrkan, hon hostade fortfarande, men verkade inte allmänt påverkad. Men på söndagsskolan var det inte mycket som var bra och hon somnade så fort vi la ner henne i vagnen när vi kom hem. Hon vaknade med feber, snor och mer hosta så det har blivit många knop gjorda här på eftermiddagen och när jag och Lisen tog en promenad efter middagen somnade hon i vagnen... Helt slut! Nu på kvällen va febern säkerligen uppe på 40 och vi fick muta i henne lite alvedon innan somnade. Nu sover hon här bredvid i Johans famn, lite yrigt prat och snarkningar hörs från henne.

I helgen har hon lärt sig att räkna, hon kan säga 1, 9 och 10. 9 är hennes favoritsiffra och det var det sista hon sa innan hon somnade ordentligt. =)

Lisen är väldigt lik sin mor när hon blir sjuk. Hon blir hemskt ynklig och liten, men det är mysigt! Inget dagis imorgon, tyvärr ska dom ta kort imorgon, men vi kan ju inte tvinga dit henne för att hon ska va med på ett kort... Johan är ju som tur är ledig imorgon och jag har min sista pluggdag innan stortentan i Arbetsrätt. Hoppas jag hinner med att få in lite till i skallen, men vi får väl se... Det känns så världsligt när Lisen har massa feber och bara vill sitta hos oss. Jag prioriterar att ta hand om min familj och det har jag frid över. Får lita till högre makt att jag klarar tentan ändå, skulle inte sitta fint med en omtenta i detta tjocka läge...

Nä, nu ska jag kanske fixa lite fika och så är det dags för Ensam mamma söker...! =)

1 kommentar:

Familjen A i glesbygd sa...

Stackars lilla Lisen! Hoppas ni vuxna klarar er, är du Hanna vaccinerad mot svinisen?`