tisdag 10 augusti 2010

Plugg vs jobb

Äntligen börjar jag bli fri från min panik över hösten och framtiden. Så nu ska ni få höra. Min ursprungsplan om att pussla ihop kurser för att så snabbt som möjligt bli färdig gick i stöpet eftersom min första kurs vart inställd. Och eftersom Johan ska vara föräldraledig nov-maj så hade det ju suttit fint med ett jobb för mig istället för att gå på csnlån. Fick nys på ett gravvick på kyrkan i expeditionen som jag faktiskt får om jag vill ha det. Ett jätteroligt jobb from okt-juni 80%. Detta gör ju att jag måste skjuta på mina studier ett år till. Jag kan bara hoppa på mitt program på våren, vilket gör att det tar ytterligare 1½år innan jag kan hoppa på och läsa färdigt. Så jag har vägt för och emot, för och emot, för och emot hela sommaren. Fick en snilleblixt om att möjligen kunna kombinera jobb och studier genom att till våren gå ner på 50% på jobbet och börja plugga. La fram förslaget för ledningen, men det lät inte jättepositivt tyvärr... (Det skulle diskuteras till veckan) Det hade ju löst alla mina problem; jag kunde både ta jobbet och börja plugga igen. Skillnaden ekonomiskt blir cirkus 1000-1500 kr/mån. Pluggar jag kan jag oxå extrajobba och få in lite till. I veckan fick jag nästan ett sammanbrott; ska jag satsa på en lite bättre ekonomisk sits och jobba med ett roligt jobb eller en lite sämre ekonomisk sits, men jag kommer igång med min utbildning igen + att jag kan extrajobba en hel del (och kanske till och med dra in lite mer kosing till familjekassan än om jag jobbar bara.) Ska jag satsa på plugget så har jag ju hösten att fylla med något lämpligt. Eftersom Johan inte börjar sin föräldraledighet förräns nov så måste jag ju göra nåt där Oliver kan vara med.

Igår kände jag bara att jag komma ifrån livet så vi packade och for till Strycksele. Här har jag sökt friden och faktiskt funnit en lösning, tror jag iaf.
Alternativ 1: Jag börjar jobba 80% i okt till och med januari. From februari till juni jobbar jag 50% och börjar plugga 100%.
Alternativ 2: Jag börjar plugga i januari på mitt program och hösten fylls med några distanskurser.

Friden börjar lägga sig i mitt liv; båda alternativen är bra. Synd bara att de får lite mer jobb med att söka ny person till gravvicket om jag inte får det. Har antagligen ställt till med lite problem, men samtidigt så tar det seriöst 1½ år till innan jag kan börja göra färdigt utbildningen och jag vet inte om jag vill vänta så länge. Jag är sugen nu!!!

Jaja, återkommer om vilket alternativ som vann.
Va tycker ni jag ska göra? Jobba, jobba och plugga eller bara plugga?

3 kommentarer:

Marlene sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sophy sa...

Jag behöver förmodligen inte skriva det för du vet det redan! Men PLUGGA klart för tusingen!! Du kommer garanterat att ångra dig annars...och vad ska du då hitta på och göra nästa höst!?!? Samma sits som nu annars ju, fast ett år senare! Låter inte som någon optimal lösning! Och är det som sagt de "futtiga" kronorna det handlar om, skulle då inte jag välja bort att bli klar med utbildningen!

Tryggve sa...

Får nog hålla med Din svägerska om att det rätta är att plugga. Just nu har Du bara ca 40 år att jobba.

Hälsar Tryggve o Ingmarie