fredag 29 oktober 2010

Avvänjning/neddragning

Här tränas det för fullt! Lisen behöver ju sluta med nappen här snart och det har ju faktiskt varit en av hennes käraste ägodelar hela hennes liv. Och helt plötsligt ska man inte få ha den. Det är lite svårt att förstå, men hon är väldigt duktig! Vi har en skarp gräns att när man går ner på morgonen lämnas nappen uppe och fås inte förräns sängdags. Dock väljer man givetvis sina strider och ibland tänjs det på reglerna... En natt förra veckan lyckades hon somna helt omedvetet utan nappen. Vi gjorde alla kvällsrutiner och gick till sängen och skulle läsa, men hon frågade aldrig efter den. Och givetvis så påminde jag henne inte heller... Så den natten somnade hon direkt, utan napp. Dock fick hon den under natten då hon vaknade, men detta mina vänner, var ett stort stort framsteg! Vi har oxå luskat ut att hon egentligen inte behöver den för att somna, utan hon vill mest ha den innan och efter för att mysa. Så... det känns nästan som att hon börjar bli redo för att sluta med den. Några av hennes kompisar har ingen så man kan alltid ha dom som lockbete. "x har inte, då behöver ju inte du heller..." =)
Ikväll var en sån där kväll som jag kände att det kanske skulle gå vägen utan. Skillnaden nu är att hon vet att hon inte får den. Har sagt att hon ska testa att somna utan och att jag kommer in sen och ser om hon sover. Hon har frågat efter nappen några gånger och jag har varit där med dockor som substitut, men nu har det varit tyst ett tag... Hoppas, hoppas, hoppas hon fixar det här!
Jag har dock bestämt mig för att inte ha höga förväntningar alls på detta. Utan helt enkelt glädjas över de gånger hon lyckas. Vi får känna efter lite vilka kvällar det kan gå utan fight, för jag vill egentligen inte att vi ska bråka om att hon inte får ha den när hon somnar. Då är det bättre hon får ha den. Hon ska somna glad. Då tror jag det går bättre nästa gång, eftersom hon har en positiv upplevelse.

Nu ska jag gå å sitta hos henne en stund, så får vi se om hon lyckas...!

YES, hon klarade det! UTAN gråt eller bråk. HEJA LISEN!!!

1 kommentar:

Morfar o Ellen sa...

GRATTIS TILL BÅDE LISEN O MAMMA!