torsdag 19 mars 2009

Min dom

Nu ska ni få höra. Idag var jag hos sjukgymnasten angående mitt lilla bäcken/höftproblem. Det handlar inte mycket om foglossning, utan om att jag i min ungdom inte stretchade efter träning. Jag spelade badminton och tränade mycket friskis och svettis när jag bodde hemma, men stretchingen var inget som prioriterades, det var ju så tråkigt... Men jag minns, nånstans i bakhuvudet, att min tränare sa att vi måste stretcha annars riskerar vi att få problem när vi blir äldre... =) Så här är vi nu. Jag har sedan dess alldeles för korta muskler i låren, både fram och bak. Dessa fäster tydligen bak i ryggen vilket gör att det lätt bli snedbelastning i hela kroppen. Min stora svank kan spåras därifrån oxå. Eftersom musklerna är för korta drar de ryggslutet framåt, alltså mer svank än jag "normalt" skulle haft. Detta påverkades även när jag var gravid och då framåtvikt är svårt att komma ifrån. Det gjorde det alltså ännu värre och detta påverkar alltså dagens situation. Mina muskler klarar inte riktigt en springrunda nu eftersom de väldigt lätt blir överbelastat. Så nu har jag fått tänjövningar som ska göras en gång/dag i 3 veckor. Under dessa veckor ska jag promenera och simma, men inte springa. Sen ska jag höra av mig till sjukgymnasten igen för att följa upp mina program.
Så nu vet ni det. =)

Inga kommentarer: