torsdag 8 januari 2009

Äntligen vardag!

Som jag tidigare skrivit älskar jag när vardagen kommer efter helger som nu passerat. Man kommer in i "vanliga" livet igen med ordning och rutiner.
Lugnet har lagt sig efter Unite och Johan har vilat upp sig så han är tillbaka hos oss igen. Nog för att han var här hela nyår, men ändå inte här, ja ni vet... Nu börjar jobbet med att starta upp verksamheter igen och även planering för sportlovsläger i åre. Detta året kommer jag och Lisen stanna hemma och det känns skönt. Idag har jag börjat skolan igen. Vi träffades med gruppen och skrev ihop ett protokoll inför redovisningen på måndag morgon. Det gick riktigt bra, vi har flow! =)

Det har hänt så mycket med Lisen under helgerna. Hon har lärt sig att förstå mycket mer och säger nu mamma, pappa och titta och hon förstår vad hon säger. Iaf ganska bra. Andra än jag och johan benäms och mamma eller pappa, men hon vet iaf vilka vi är. Hon har sagt Ia nån gång vilket betyder Olivia. Det är Johans syster och även Lisens klara favorit. Hon har även fått långt hår i nacken så nu går det att göra en liten liten tofs. =) Lång har hon blivit oxå, nu är hon till och med på väg ur strl 80... Hon kan ha några 74 kläder, men det är nu 80/86 som gäller. Hon kan ha några 86:or utan problem... hon växer så det knakar!!! På torsdag börjar hon dagis, eller förskola som det så fint heter. Kl 9-10 är det inskolning första dagen och då tänkte både jag och Johan gå dit för att få se hur det är det och träffa personalen och andra. Sen får vi nog dela upp resterande inskolning mellan oss. Men jag tycker inte att det känns hemskt att skicka iväg henne, snarare tvärtom. Det ska bli skönt att hon får den stimulans hon faktiskt behöver och med människor som har tid att ge henne den fullt ut. När hon är här hemma på dagarna har jag mitt plugg och Johan sitt jobb så det blir ju inte direkt kvalitetstid på vardagarna. Sen inte sagt att hon ska bo på dagis, vi ska försöka ha henne där så "lite" vi kan. Vi är ju ganska flexibla så vi ska nog få till det där på ett bra sätt. Nu hoppas jag bara inskolningen går bra, men det tror jag.

Nåt som är negativt med alla helger är ju att man lätt fuskar med Lisens vanor. Hon får en macka här och lite kaka där... Allt för att hålla god stämning och "sen är det ju faktiskt jul...", men det får sina konsekvenser när man kommer hem och ska in i vardagen igen. Hon genomför nu en matvägrans kampanj där hon vägrar äta om hon inte får det hon vill. Som t.ex macka istället för gröt (inte hela världen, men en princip är en princip! =) ), saft att dricka eller kaka när vi dricker kaffe... Dom vänjer sig fort vid ovanor. =) Men nu är det hårda bud som gäller. Tillbaka till principerna!!!! =)

I morgon åker jag och Johan ner till Elin, Simon och Märta i Sthlm. Det ska bli så skönt att få träffa dom och va med dom lite. Märta har ju blivit bättre och bättre nu efter jul, men nu har hon tyvärr fått ett litet bakslag igen. Allt har sin tid. Iaf ska det bli jätteskönt att komma ner till dom. Lisen ska vara med Emil imorgon tills Elsa kommer och hämtar henne til Strycksele där hon kommer att spendera helgen.

Hoppas ni haft det bra under helgerna och att vardagen kommer med lite lyx oxå!
/Hanna

Inga kommentarer: