söndag 25 januari 2009

Sjukdom och matlisor

Jag tycker det är tråkigt att vara hemma ensam med ett sjukt barn när man är frisk själv. Det blir som att man själv är sjuk när man går omkring i myskläder och inte gör nåt förutom att kolla på tv. Inne hela dagarna... Är less nu. Som tur är är Johan ledig imorgon så då ska han få va hemma med henne och jag ska plugga ordentligt. Kanske till och med börja skriva på hemtentan, om inspirationen faller på vill säga! Nog om min lesshet.

Vi har gjort nåt roligt. Istället för att varenda dag stå och aldrig veta vad man ska göra för mat så kan man ju göra en matlista. Inte direkt revolutionerande, men bra. Vi har gått steget längre så förra helgen bestämde vi med våra kompisar att vi skulle skriva en 2 veckors matlista åt varandra. Det är lätt att fastna i samma mat och rulla på dom, men nu får vi prova några nya maträtter. Har studerat listan vi fått och den ser riktigt spännande ut. Den första man gör blir ju mer exklusiv, inte makaroner och korv direkt, men om vi (förhoppningsvis) fortsätter och skriver en ny 2 veckorslista tror jag nog makaronerna och korven får smyga sig in. =) Iaf känns det roligt och inspirerande; jag rekommenderar att ni skaffar några lämpliga vänner och testar!
Imorgon ska Johan och Lisen (som inte ska på dagis) åka och handla så vi kan laga mat efter listan. Hoppas dom städar oxå, för det behövs! Tvätta har jag inga problem att göra, brukar till och med tvätta Sundholms tvätt då och då som avlastning för dom. Jag tycker det är kul! Men städa... huuu, inge kul alls. När jag gör det vill jag att det ska bli färdigt så fort som möjligt så det där med att vara noggrann.. hm.. inte min starka sida. Jag skulle nog kalla mig effektiv! Att göra så många saker på kortast möjliga tid, då får man räkna med skiftande resultat. I fredags bakade jag bullar och kokade köttsoppa samtidigt. Dessutom passade Lisen på att bajsa samtidigt som bullarna skulle bakas ut och grönsakerna skulle skäras... Bullarna vart bra, köttsoppan sådär... Men man kan ju inte lyckas med allt =)

Ja, va ska vi mer säga... Vi hoppas hoppas hoppas att Märta snart får komma till Umeå. Jag och Elin har chansat på onsdag, Johan nästa måndag och Simon nästa tisdag. Tror jag och Elin ligger bäst till! HAHA! Märta fyllde ju hela 1 år igår! GRATTIS!!!! Vi ringde minsann och sjöng i telefonen och Elin lovade att förmedla vår fina sång. =)

Snart ska vi till John och Petra på middag, känns lyxigt! Vi ska ta med vår febriga unge och åka till läkarbostaden så nu måste jag nog snart plocka upp henne ur badet. Satte henne där för att jag skulle kunna göra något annat, t.ex. blogga ordentligt! Nu skriker hon efter uppmärksamhet så nu måste jag nog sluta.

Frid!

2 kommentarer:

Jonas sa...

Kan ni inte dela med er av matlistan, som ett blogginlägg!
/Vi som skulle behöva lite mat-inspiration =)

Anonym sa...

Bara en liten kram på er alla, sjuka o friska i familjen. Tänker på er här från Norge!
Ellen:-)