tisdag 3 februari 2009

Väntan

Idag är Lisen på dagis. Det känns inte riktigt bra, trots att hon inte hade feber igår eller idag, men ja.. jag vet inte vad det är... Troligen sitter det mesta i att jag inte har mycket till övers för det där dagiset. Sitter på helspänn hela tiden för att dom ska ringa och säga att hon är sjuk eller vad som helst. Dom verkar ha lätt för att göra det. Det känns lite som att dom tar "the easy way out" och skickar hem barnen istället för att försöka göra situationen bättre. Iaf så tog vi lite sovmorgon, eftersom hon varit vaken inatt igen, och gick dit vid 9. Kom på att de den här veckan har sista inskolningsgruppen så det var massa föräldrar och barn där som hon inte kände igen. Ingen av personalen kom och mötte oss, även om dom såg att vi kom. När jag hade klätt av henne och lyft över henne över grinden kom en fröken och tog henne. Jag informerade (eftersom dom aldrig frågar nåt) om att hon inte är så bra på att äta just nu, men att hon är beroende av att hennes blodsocker inte får sjukna utan de måste ge henne nåt om hon verka kinkig. Pussade Lisen hejdå och hon gick frivilligt och utan gråt till fröken. Skönt det iaf. Dock va hon lite förskräckt. Nu har jag iaf suttit på helspänn samtidigt som jag färdigställt min hemtenta. Väntar bara på att kl ska bli 13 så jag kan hämta henne. Hon sover typ sista timmen så då ska det väl iaf va lugnt. Vi ska försöka ha en riktig mjukstart denna vecka så att hon inte blir sjuk igen. Kör nog 9-13 nu några dagar, men nån av dom måste hon va där längre pga skolan, men det får vi hoppas går bra. Bad nu när jag gick hem att det skulle ha gått riktigt bra idag och att vi får en segerdag på dagis. Vi behöver det för att det ska kännas bra igen.

Lisen genomgår nu en trotsperiod när det gäller att äta. Hon äter lite i början, helst själv, och sen får hon nåt utbrott då hon kastar allt runt sig och blir helt galen. Då är det slut på mat, vare sig hon ätit eller ej. Det är omöjligt att få i henne nåt mer efter utbrottet... Tycker det är ganska jobbigt, men som farmor sa i helgen: Vänta ni till 2årstrotsen.. Käre Gud, hjälp mig! Tack och lov att vi bara har en unge än så länge! =) Hon är även på avvänjning av välling på "natten" (4 halv 5). Det är riktigt jobbigt, och ofta slutar det med att hon iaf får vällingen, men senare och senare varje gång. Problemet är ju att när hon legat och försökt sova länge så blir hon så less och vaknar ordentligt. Vad gör man? Hon kan bara inte somna om utan välling. Men vi gör vårt bästa, man är ju inte direkt jättepigg mitt i natten som vissa andra...

Annars är min sjuka bättre. Sitter mest i näsan, blir nog vilken dag som helst beroende av nässpray och måste sluta ändå. Jobbigt! Johan är ju halvsjuk hela tiden tyvärr. Nä, nu behöver vi lite framgång! Kan ju iaf trösta oss med att det är många som är sjuka nu. Träffade en bekant igår som sa att hon troligen har fler vab(vård av barn)dagar än vanliga denna månaden. Alltid en tröst. =)

Jaha, nu är det bara en ½timme kvar till hämtning. Då ska vi gå till Ålidhem och hämta ett stort brev vi fått och även köpa lite ingredienser till morotsbrödet jag och Lisen ska baka när vi kommer hem. Vi ska även göra ett lingonsyltskok. Lisen älskar att hjälpa till i köket. Hennes favoriter är att vispa och diska.

Ha en bra dag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kasst att dagis är så dåligt.. men visst är det så att ni bara är där tillfälligt tills hon få plats på det nära er??

Hoppas i alla fall att ni kan hitta ett sätt som får er att känner trygga med att lämna dit Lisen!!

En stor kram till er!!